Hyundai testivertailu

  Autobild 6/2017


Ei välttämättä hauskuuden huipentuma, mutta hyvin tehty, edullinen ja varustettu riittävällä takuulla – kelpo ostos! Näin voisi luonnehtia Hyundain uutuusmallia. Kolmannen sukupolven i30 on valmiina kilpailemaan ostajien suosiosta. Selvitämme, millaisin eväin se lähtee kovaan kisaan, ja laitamme sitä vastaa kolme muuta bensiinimoottorista monikäyttömallia.

140-hevosvoimaista Hyundai i30 1.4 T-GDI:tä vastaan asettuvat Mazda 3 5HB 2.0 (120) Skyactiv-G, Peugeot 308 PureTech 130, Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX ja Renault Mégane Hatchback Energy TCe 130.

Mazdan moottori on 2-litrainen ja 120-hevosvoimainen. Opelin 1,4-litraisen teho on 150 hevosvoima. Peugeotin 1,2-litrainen poikkeaa muista moottoreista, sillä 130-hevosvoimainen bensaturbo on 3-sylinterinen. Renault käyttää niin ikään 1,2-litraista moottoria, mutta sen 132 hevosvoimaa syntyvät neljällä sylinterillä.

Eli vertailtavat ovat suunnilleen yhtä tehokkaita, ja niissä kaikissa on 6-portainen manuaalivaihteisto. Mutta viisikossa on suuret filosofiset erot. Hyundai haluaa vastedes tuoda autoon kattavampia elektronisia avustinjärjestelmiä, Mazda panostaa erikoiseen moottoriin, Peugeot erottuu omaperäisellä matkustamokonseptilla, Opel on varustanut Astrasta varsinaisen tekniikkapommin, ja Renault on tuonut vauhtikompaktiinsa matalan coupélinjan. Mikä näistä viidestä on paras hankita? Se selviää seuraavilta sivuilta.
ABS

 

 

VERTAILU KOMPAKTIT MONIKÄYTTÖMALLIT

+ Tästä pidimme Vääntävä moottori, hyvä kiihtyvyys, pieni kulutus, omaleimainen ohjaamokonsepti.

- Tämä ärsytti Rajalliset tilat, kohtalainen multimediavarustus, hermostunut ajettavuus.

Vain kolme sylinteriä? Ei haittaa mitään.

Peugeot on hienostunut, ja siinä vähemmän on enemmän – eli moottorista ”puuttuu” yksi pytty. Lopputulos on downsizingia parhaimmillaan, sillä kolme sylinteriä riittää varsin hyvin.

Kiihdytyksessä 308 pysyy jopa tehokkaamman Méganen mukana, ja 3-sylinterinen antaa myös kelvollisesti vääntöä. 1,2-litrainen moottori reagoi myös nopeasti kaasuun eikä pelkää korkeita kierroslukuja. Tärinä pysyy hallinnassa, ja 3-pyttyisen omintakeiseen käyntiääneen tottuu nopeasti.

Samaa ei voi sanoa 308:n ajettavuudesta. Peugeot ei tunnu olevan kovinkaan kiinni tiessä. Ranskalainen liikkuu huonolla alustalla huomattavasti herkkäliikkeisemmin eli hermostuneemmin, kuin esimerkiksi Mazda. Herkkä ohjaus (ja pieni ohjauspyörä) vaikeuttaa tarkan suunnan pitämistä.

Jousitus reagoi riittävän pehmeästi vasta syvissä kuopissa. Kuormattuna 308:n jouset iskevät pohjaan. Eli taakse ei kannata lastata liikaa tavaraa – ja takana on muutenkin niukasti tilaa.

+ Tästä pidimme Edullinen, tasaisesti käyvä moottori, neljän vuoden takuu.

- Tämä ärsytti Huonohko näkyvyys, laiskat jarrut, moottori reagoi viipeellä.

Istuimet ovat sporttiset, mikään muu ei ole.

Mégane haluaa olla erilainen – ja siinä se myös onnistuu. Suuri, helppopääsyinen tavaratila? Se jää muiden huoleksi. Paras ergonomia? Mon dieu – sehän eliminoisi kojelaudan kaiken tyylikkyyden. Intuitiivinen käyttö? Vielä mitä, kosketusnäyttö näyttää paljon kauniimmalta.

Muotoilu kulkee Renaultilla aina askeleen toiminnallisuuden edellä – tämä ilmenee selkeästi myös tämän 5-ovisen laadussa. (Lisävaruste)istuimissa Renault on sen sijaan onnistunut. Hyvä muotoilu, tukeva pehmustus, riittävä sivuttaistuki – ne ovat sporttiset.

Mutta 1,2-litrainen ja 132-hevosvoimainen moottori ei ole sporttinen. Pieni ahdin ei pysty kadottamaan moottorin suurta turboaukkoa. Bensiinimoottori nukkuu, kun tarvittaisiin potkua. Mutta se ei ole ainoa puute: Mégane kaipaa myös tarkempaa ohjausta ja parempia jarruja.

+ Tästä pidimme Lineaarinen tehonkehitys, muita pihimpi, hyvä vaihteisto, kunnolliset istuimet.

- Tämä ärsytti Liian jäykkä jousitus, huono näkyvyys ja ahdas vaikutelma, suuri rengasmelu.

Sen luonteen muodostaa erityinen moottori.

Mazda on ainoa vertailtava, jonka moottorissa ei ole turboahdinta – siinä on epätavallisen korkeapuristeinen kahden litran suorasuihkutusmoottori.

Tämä moottori on Mazda 3:n tunnusmerkki. Skyactiv-moottorista puuttuu kuitenkin ahdetun moottorin ponnekas puraisu. Mazda kehittää tehonsa miellyttävän lineaarisesti, käy pyörimisnopeuden lisääntyessä tehokkaammin ja vahvemmin, ja on alati hereillä nopeissa kaasutuksissa.

Moottorin haastaminen ja vaihteiden vaihtaminen ”keskialueen yläpuolella” on kerrassaan hauskaa. Välitykset ovat sopivat ja vaihdekeppi liukuu hienosti
koloihin. 2,0-litrainen moottori on myös taloudellisempi kuin kilpailijoiden turbot – hienoa!

Myös muulla saralla Mazda kulkee omia polkujaan. Vaikka Kolmonen vaikuttaa miellyttävältä ja kypsältä, se joustaa tarpeettoman jäykästi. Hienostuneesta äänestään huolimatta se on äänekäs – huonosti eristetyistä pyöränkoteloista kantautuu liian suuri melu matkustamoon.

LIITETTÄVYYS

Nykyään yhä tärkeämpää ja suuri tekijä arviossa: testiauton multimediavarustus. Läheskään kaikki mallit eivät tarjoa parasta saatavilla olevaa valikoimaa. Peugeot ei esimerkiksi tarjoa edes puheohjausta navigointiin. Opel sen sijaan asentaa jo tehtaalla web-pohjaisen avustinjärjestelmän (OnStar). Hyundain myyntivaltti: älypuhelimen induktiivinen lataus. Renault tarjoaa Méganeen kekseliäitä sovelluksia, esimerkiksi sään ja sähköpostit.

 

+ Tästä pidimme Hyvä varustelu avustinjärjestelmien ja multimedian suhteen, ketterä ajettava.

- Tämä ärsytti Jyminätaipumus korkeilla kierrosluvuilla, korkeat kokonaiskulut, lyhyt takuu.

150-hevosvoimaisen moottorin pitäisi käydä hienommin.

Astra on moderni: kamerajärjestelmällä toteutettu törmäyshälytin, aktiivinen kaistavahti, reaaliaikaista ruuhkatietoa antava navigaattori ja langaton WLAN-verkko – Astrassa on (ainakin lisävarusteena) Hyundain tapaan riittävästi modernia tekniikkaa.

Harmi, että Opel epäonnistuu muissa asioissa. Moottori jymisee (yli 4 500 minuuttikierroksilla) epämiellyttävästi, jousituksen pitäisi reagoida herkemmin, ja renkaat voisivat rullata pehmeämmin.

Muotoilluista ja monisäätöisistä istuimista huolimatta selkänojasta puuttuu tukea. Tähän pitää lisätä vielä Astralle tyypilliset pikkujutut: mittareiden numerot ovat kurjan pikkuruiset ja näkyvyys on huono (erityisesti takaviistoon).

Lohduksi mainittakoon, että Astra käyttäytyy vakaasti väistöliikkeissä, tuntuu sporttisen ketterältä, ja sen jarrut ovat moitteettomat.

+ Tästä pidimme Hiljainen, tasaisesti käyvä ja tehokas moottori, mukava jousitus, viiden vuoden takuu.

- Tämä ärsytti Etuistuinten pehmeät pehmusteet, saisi olla taloudellisempi, suuret huoltokulut.

Heikkouksia? Niitä on vaikea löytää i30:sta.

Aloitetaan i30:n huonoista puolista – ai mistä? Uudessa i30:ssa ei ole pahoja heikkouksia. Korkeintaan muutama pikkuasia himmentää muuten täydellistä kuvaa: emme pidä etuistuinten veltosta pehmustuksesta, ja bensiinimoottori saisi kuluttaa vähemmän – se tosin koskee kaikkia vertailtavia.

Eli Hyundain uutuus on hyvin tehty ja käytännöllinen. Hyundai joustaa kypsästi ja ohjaus on kelvollinen. Moottorin voisi olettaa olevan isommasta autosta, sillä se käy hiljaisesti, voimakkaasti ja hienostuneesti. Mittaukset paljastavat, miten tehokas se on: se vääntää muita tarmokkaimmin.

Suuret näytöt helpottavat ajamista, ja käytännöllinen takaistuinten kääntötoiminto on kätevä. Korealainen osaa olla myös moderni: Hyundaihin saa lisähinnasta yhtä paljon avustinjärjestelmiä kuin Opeliin.