Renault Captur E-TECH Plug-in hybrid

Luokkansa ensimmäinen lataushybridi

Renault on valmistanut sähköautoja jo yli kymmenen vuoden ajan ja se on Euroopassa sektorin johtava merkki. Uusi Renault Captur E-TECH Plug-in lataushybridi on saatavilla kattavalla Intens-varustelutasolla. Siihen sisältyvät mm. 17” kevytmetallivanteet, etupysäköintitutka ja peruutuskamera, lämmitettävä ohjauspyörä ja Multi-Sense järjestelmä. Intens varusteiden lisäksi lataushybridissä on suurempi 10,2-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 9,3-tuumainen kosketusnäyttö.

Uutuus Renault Captur E-TECH Plug-in hybrid maksaa 29 990 € sis. toimituskulut.
Luokkansa ykkösen Renault Captur E-TECH Plug-in hybridin ennakkomyynti on alkanut ja ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa vielä vuoden 2020 aikana.
 

Renault Captur E-TECH Plug-in hybrid on mukavin vaihtoehto

Uusi Captur E-TECH Plug-in hybrid on mallisarjansa mukavin kahdestakin syystä. Ensinnäkin sillä liikutaan paljon pelkästään sähköllä, mikä alentaa melutasoa, kun polttomoottori ei ole käynnissä. Lisäksi polttomoottorin käyntinopeus on alhaisempi kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa autoissa.

Toinen mukavuutta parantava asia on Capturin takajousitus. Koko lataushybridin vaatima tekniikka akkuineen nostaa auton omamassaa noin kahdellasadalla kilolla. Sen takia Captur E-TECH Plug-in hybridissä on taka-akselissa mukavaksi säädetty erillisjousitus, joka varmistaa hyvät ajo-ominaisuudet.

Kuljettajan tehtävää helpottaa omalta osaltaan mahdollisuus ajaa niin sanotusti yhdellä polkimella. Vaihteenvalitsimessa on eteenpäin vievän D-asennon lisäksi B-asento, jossa liike-energia otetaan tehokkaammin talteen voimakkaammalla itselataamisella. B-asentoa käytettäessä jarrupolkimeen ei tarvitse juurikaan koskea, mikä tekee ajamisesta helpompaa, akkua ladataan tehokkaammin ja jarruja säästetään. Suurimmassa osassa liikennetilanteita voi ajaa pelkästään kaasupoljinta käyttäen. Pelkästään suurissa nopeuden pudotuksissa ja pysähdyttäessä on käytettävä jarrupoljinta.

 

 

Luokkansa ykkönen nyt myös lataushybridinä

Renault Captur E-TECH Plug-in hybrid on ensimmäinen lataushybridi kompaktien katumaasturien luokassa. 

E-TECH -järjestelmän tarvitsemat komponentit on saatu sijoitettua taitavasti auton rakenteisiin. Lataushybridin ajoakku on takapenkin alla niin, ettei matkustajien tiloista ole tarvinnut tinkiä. Luokkansa suurin tavaratila on myös hybridiversiossa. Takapenkissä on edelleen 16 sentin säätövara ja tavaratilan voi sen ansiosta kasvattaa jopa 557 litran kokoiseksi. Tavaratilan lattian alla sijaitseva lisäpaikka on tarkoitettu latauskaapelien säilyttämiseen, etteivät ne ajelehdi tavaratilassa.


 

Sähköllä pitkälle ja aina hybridinä – E-TECH teknologia

Renault Captur E-TECH Plug-in hybridissä on täysin uusi 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja älykäs automaattinen monitilavaihteisto. Voimalinjassa ja jarrutusenergian talteenotossa käytetään hyväksi Renaultin formula 1 -autoista kerättyjä oppeja.

Moottorien yhteisteho on 117 kilowattia (159 hv), mikä liikuttaa Capturia varsin ripeästi. Kiihdytys nollasta sataan vie aikaa 10,1 sekuntia ja ohituskiihtyvyys on mainio, sillä nopeuden nostaminen ohitusta varten 80 – 120 km/h onnistuu seitsemässä ja puolessa sekunnissa. WLTP testisyklin mukainen painotettu/yhdistetty kulutus on ainoastaan 1,5 litraa sadalla ja vastaava hiilidioksidipäästö 33 g/km.

Captur E-TECH Plug-in hybridissä on litiumioniajoakku, jonka energiasisältö on 9,8 kWh (400 V). Sen virta riittää WLTP-normin mukaan 50 kilometrin ajoon ja kaupungissa 63 kilometriin. Akun saa ladattua sähköauton latauslaitteella täyteen kolmessa tai kotipistorasiasta viidessä tunnissa. Virran loputtua Captur E-TECH Plug-in hybrid on edelleen hyvin taloudellinen, sillä se toimii aina hybridinä.

 

Ajotila valinnan mukaan – EASY LINK ja MULTI SENSE

Uusi Captur E-TECH Plug-in hybrid pyrkii liikkumaan ensisijaisesti sähköllä. Liikkeelle lähtö tapahtuu vaivattomasti ja äänettömästi sähköllä. Sähkömoottori antaa täyden vääntömomentin heti alussa, joten startit ovat erittäin rivakoita. Sähkömoottoreista on iloa myös nopeassa ajossa, kun ne antavat reippaissa kiihdytyksissä apuaan bensiinimoottorille.

Vaikka auton ohjauselektroniikka käyttää moottoreita ja älykästä automaattista monitilavaihteistoa kaiken aikaa optimaalisesti, ajaja voi vaikuttaa valintoihin EASY LINK -kosketusnäytön välityksellä. Sieltä MULTI SENSE -asetuksista löytyy Pure-ajotila, jolloin auto pyrkii liikkumaan pelkästään sähköllä, mikäli akussa on riittävästi varausta. Tuon ajotilan saa päälle myös kosketusnäytön alla olevasta EV-näppäimestä.

Aivan toista ääripäätä edustaa Sport-ajotila, jossa kaikki kolme moottoria toimivat yhdessä, mikäli ajoakussa on riittävästi virtaa, tehden matkanteosta joutuisaa. Tämä ajotila on erityisen kätevä vaikkapa ohituksissa. Sport-ajotila kytkeytyy automaattisesti päälle aina, kun kaasupoljin painetaan pohjaan.

E-Save valinnan avulla käyttäjä voi valmistautua tulevaan sähköajotarpeeseen. Tässä tilassa auto pitää akun varaustason vähintään 40% tasolla, jotta perille päästessä on mahdollista siirtyä sähköajotilaan. E-Save on tarpeellinen silloin, kun ollaan menossa kaupunkiin tai alueelle, jossa on ajorajoituksia polttomoottorisille autoille.

 

Uuden Captur E-TECH Plug-in hybridin ulkonäössä ei ole juurikaan eroa polttomoottorisiin sisarmalleihin. Merkittävin ero on oikeassa kyljessä olevan latauspistokkeen luukun myötä vasemmalle siirretyssä polttoaineluukussa. Lisäksi E-TECH Plug-in hybrid -merkit kertovat ympäristöystävällisestä valinnasta.

Ohjaamossa Captur E-TECH Plug-in hybridissä on suurempi 10,2-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 9,3-tuumainen kosketusnäyttö. Jälkimmäisestä voi katsella tietoja akun tilasta, latausajasta, energian palautumisesta ja energiavirroista. Viime mainittu on ehkä mielenkiintoisin, sillä se näyttää reaaliaikaisesti moottorien toimintaa ja paljastaa myös, kun vauhtia hidastettaessa tai jarrutettaessa energiaa ladataan ajoakkuun.

 

Renault-myynnin löydät Salon toimipisteestä. 
Katso yhteystiedot tästä.