Tiedote 8.3.2022
Koronan jälkimainingit jarruttivat vuoden 2021 automarkkinaa
Koronapandemia hidasti päättyneen vuoden automarkkinaa. Automarkkina vilkastui selvästi vuoden 2020 pohjalukemista, mutta rekisteröintien kasvu hidastui kevään jälkeen. Vaikka koronan puristusote taloudesta hellitti selvästi viime vuoden aikana, komponenttien saatavuus leikkasi globaalisti uusien autojen tuotantoa. Asiakastilaukset ovat pitkälti jo palanneet koronaa edeltävälle tasolle, mutta komponenttipula ja pandemian aiheuttamat tuotannon pullonkaulat jarruttivat tuotantoa.
- Uusia henkilöautoja rekisteröitiin vuonna 2021 yhteensä 98 481, joka on 2,1 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Rekisteröintien määrä jää kuitenkin selvästi viiden vuoden keskiarvosta, joka on noin 114 000.
- Uusia pakettiautoja rekisteröitiin vuonna 2021 yhteensä 12 893, joka on 0,4 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Pakettiautojen rekisteröintimäärä on noin 10 prosenttia pitkän aikavälin keskiarvoa alempi lukema.
Ladattavien autojen yleistyminen leimasi autokaupan vuotta 2021
- Käyttövoimamurros näkyy ensirekisteröinneissä ladattavien autojen ja erilaisten hybridivoimalinjojen nopeana yleistymisenä. Täyssähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvoi vuonna 2021 noin 10,3 prosenttiin ja ladattavien hybridien 20,5 prosenttiin. Vielä vuonna 2020 vastaavat osuudet olivat 4,4 prosenttia ja 13,7 prosenttia.
Keskusautohallissa ladattavien autojen osuus jo yli 50 %
- Keskusautohallin asiakkailleen luovuttamissa autoissa käyttövoimamurros näkyy selvästi voimakkaampana kuin kokonaismarkkinoissa. Volvoissa ladattavien osuus oli 56,4 % viime vuoden luovutuksista. Tehdyistä kaupoista määrä oli vieläkin suurempi, mikä tulee näkymään kuluvana vuonna, kun viime vuoden tilaukset realisoituvat luovutuksiksi. Täyssähköautojen osuus ladattavista autoista oli noin 15 %. Ladattavien hybridien mallisto on Volvolla erinomaisessa kunnossa ja ne sopivat ominaisuuksiltaan käyttäjien tarpeisiin. Täyssähköautojen osuus tulee kasvamaan malliston laajentuessa ja latausverkkojen kehittyessä.
- Uusien Nissaneiden asiakasluovutuksista täyssähköautojen osuus oli jo lähes 30 %.
Vähäpäästöisten autojen kannusteet kirittävät ladattavien autojen kysyntää
- Talouden näkymät ovat automarkkinoiden kehityksen kannalta edelleen kohtuullisen hyvät. Ukrainan kriisin vaikutuksia on vielä liian aikaista arvioida, mutta suurella todennäköisyydellä se tulee näkymään odotettua heikompana talouskasvuna. Edelleen jatkuva komponenttipula ja raaka-ainemarkkinoiden heilahtelu tulee vaikuttamaan autotuotantoon ainakin vielä vuonna 2022. Tämä hidastaa autojen toimituksia asiakkaille ja alkaa myös enenevässä määrin vaikuttamaan kuluttajien valintoihin.
- Vähäpäästöisten autojen kannusteilla on iso merkitys autojen hankintaan. Täyssähköautojen 2.000 € hankintatuki henkilöautoille säilyy entisin ehdoin ja täyssähköisille paketti- ja kuorma-autoille myönnetään hankintatukea vuoden 2022 alusta.
- Vuoden alusta voimaan astui myös uusi vähäpäästöisille työsuhdeautoille suunnattu verohuojennus, joka täydentää vuonna 2021 voimaan astunutta täyssähköisten työsuhdeautojen etuutta. Uusi suuruudeltaan 85 euroa kuukaudessa oleva etuus koskee autoja, joiden hiilidioksidipäästöt ovat 1–100 g/km. Vähennykset autoedun perusarvosta ja käyttövoimakustannuksista ovat nyt täyssähköautoilla 290 € kuukaudessa ja ladattavilla hybrideillä 145 € kuukaudessa.
Vaihtoautokaupassa vilkas vuosi
- Autoliikkeiden käytettyjen henkilö- ja pakettiautojen kaupan liikevaihto kasvoi noin 3,6 miljardista eurosta noin 3,7 miljardiin euroon, eli lähes 5 prosentilla. Keskusautohallissa vaihtoautojen liikevaihto kasvoi 16,5 %.
Auton säännöllinen huoltaminen on vastuullinen valinta
- Keskusautohallin huolloissa Turussa, Salossa ja Forssassa oli jälleen vilkas vuosi, kun asiakkaat pitivät hyvää huolta autoistaan. Asiakaskäyntien määrä kasvoi 3 % edellisestä vuodesta.
Keskusautohallin vuosi 2021
Keskusautohallin liikevaihto kasvoi 7 % edellisestä vuodesta ja oli 76,7 milj.€. Liikevaihto on hyvin vertailukelpoinen edelliseen vuoteen, kun tilikauden aikana ei aloitettu uutta liiketoimintaa, lukuun ottamatta yhteistyön aloittamista vuoden lopussa Polestarin kanssa.
Teknisessä palvelussa oli jälleen vilkas vuosi, kun uskolliset asiakkaamme käyttivät palveluitamme
Vuoden aikana investoitiin Turun myymälään ja huoltoon paremman asiakaskokemuksen aikaan saamiseksi sekä jatkettiin vuonna 2020 aloitettua digi-projektia. Keskusautohallin uudet verkkosivut avataan kevään 2022 aikana. Uusilla kotisivuilla halutaan parantaa asiakaskokemusta ja tuodaan lisää mahdollisuuksia 24/7 asiointiin.
”Keskusautohallin keskeiset tavoitteet liiketoiminnan tuloksen ja asiakastyytyväisyyden osalta saavutettiin vuonna 2021. Tavoitteiden saavuttaminen laukaisi täyden tulospalkkion maksamisen koko henkilökunnalle. Tulospalkkio-ohjelma laadittiin ensi kertaa vuodelle 2021 ja on todella hienoa, että tavoitteet saavutettiin ja palkkio saatiin maksaa 100 %” iloitsee yhtiön toimitusjohtaja Petri Arvo.
Muuta ajankohtaista

Honda CR-V nopeaan toimitukseen

Volvo täyssähköautot uudistuvat

Keskusautohallin joukkueelle neljäs sija EV Challenge –tapahtumassa

Ilmainen kotiintoimitus vaihtoautoille

Nissan Ariya – kuvankaunis lippulaiva

Uusi Honda Civic e:HEV – ajajan hybridi

Volvo VISTA –kilpailun pronssimitalit Keskusautohallin joukkueelle

Volvo kevythybridit

Opel Astra Phev

Volvo XC60 T6 AWD Long Range | Huolettomasti sähköllä entistä pidemmälle

Polestar 2 koeajossa

Volvo Selekt

Korjauta autosi vahingon sattuessa aina valtuutetussa merkkihuollossa

Suomen suosituin ladattava auto

Tilinpäätöstiedote 2021

Testin paras lataushybridi

Renkaanvaihto

Honda HR-V | Energian tunnetta

Uusi Duster | Järkimaasturi

Sähkö- vai hybridiauto | Mikä on valintasi?

Tuulilasin vaihto vai korjaus?

Polestar 2 | Lisäpotkua ohjelmistopäivityksellä

Täysin uusi Dacia Jogger | Suomen edullisin 7-paikkainen

Volvo Long Range | Sydän Suomesta
