Renault Symbioz

Renault Symbioz on Renault’n tuorein tulokas kompaktien SUV-mallien luokassa. Kyseessä on C-segmentin katumaasturityylinen crossover, joka asettuu kooltaan Capturin ja Australin väliin. Symbioz-nimi pohjautuu sanaan symbioosi, ja auto onkin suunniteltu perheiden “elämää varten” - se yhdistää ihmisläheisen mukavuuden ja modernin hybriditekniikan Renaultille ominaiseen tapaan. Uutuusmalli jatkaa Renault’n pitkää perinnettä luoda käytännöllisiä perheautoja: Symbioz tarjoaa yhdessä paketissa tilat, tekniikan ja taloudellisuuden, joilla se haastaa luokkansa suosituimmat kilpailijat.
Kompakti ulkoa, yllättävän tilava sisältä
Renault Symbioz on ulkomitoiltaan kompakti SUV, mutta tarjoaa luokkansa huippua edustavat tilat ja muunneltavuuden matkustamossa. Renault Symbioz -mallin mitat ovat noin 4,41 m pituutta ja 1,79 m leveyttä, eli se on ulkoisesti varsin maltillisen kokoinen kokonaisuus. Tästä huolimatta Renault on onnistunut loihtimaan Symbioziin erittäin avarat ja muunneltavat sisätilat. Takapenkki on pitkittäin yli 16 cm liukuvasti säädettävissä, minkä ansiosta takamatkustajille voidaan järjestää jopa 22 cm polvitilaa. Suuri muunneltavuus tarkoittaa myös tavaratilan kasvua: tavaratila on full hybrid E-Tech mallissa takaistuimet taka-asennossa 492 litraa. Kun penkki siirretään etuasentoon, tavaratila laajenee peräti 624 litraan. Selkänojat kaatamalla käytettävissä on jopa 1 582 litran maksimikuormatila, joten Symbioz vetää tavaraa enemmän kuin moni isompi auto.
Symbiozin suunnittelussa on painotettu “tilojen ja ulkomittojen symbioosia”: auto on helppo käsitellä kaupunkiympäristössä kompaktin kokonsa ansiosta, mutta tarjoaa samalla perhekäyttöön riittävät ja muunneltavat tilat. Renault’n insinöörit ovat hyödyntäneet mm. matalaa lastauskynnystä ja tasapohjaista tavaratilaa helpottaakseen kuormien nostamista. Symbioz jatkaa Renault’n perinnettä keksiä luokkansa tilainnovaatioita, sillä saman hengen edelläkävijöitä olivat aikanaan mm. 1965 esitelty Renault 16 (monipuolisesti säätyvine takaistuimineen) sekä tila-autojen uranuurtaja Espace. Nyt Symbioz tarjoaa saman oivaltavan käytettävyyden modernissa crossover-muodossa.
E-Tech full hybrid: taloudellista tehoa ilman latausjohtoa
Symbioz full hybrid E-Tech on täyshybridiauto, eli siinä on Renault’n kehittämä voimalinja yhdistäen bensiinimoottorin ja kaksi sähkömoottoria. Moottorina on 1,6-litrainen nelisylinteri yhdistettynä kahteen sähkömoottoriin (joista toinen toimii generaattorina), ja kokonaisteho on 158 hv. Tämä hybridijärjestelmä ei vaadi ulkoista latausta: akusto latautuu ajon aikana jarrutusenergian talteenotolla, ja kaupunkiajosta voidaan ajaa jopa 80 % sähköllä. Tuloksena on erinomaisen alhainen kulutus. Renault ilmoittaa, että Symbioz kulkee 100 km matkalla reilusti alle 5 litralla bensaa (yli 60 mpg), mikä tarkoittaa WLTP-yhdistettynä jopa noin 4,5 l/100 km. Yhdellä tankillisella (50 litran tankki) pääsee jopa noin 1000 km ajomatkan ennen tankkaustarvetta.
Hybridivoimalinja tarjoaa myös vaivattoman suorituskyvyn arkeen: sähkömoottorin välitön vääntö tekee liikkeellelähdöistä ripeitä ja ohituksista ripeitä, vaikka huipputeho on maltillinen. Kiihdytys on tasaisen jouhevaa clutchless Multi-Mode -automaattivaihteiston ansiosta. Symbioz-mallistossa on Suomessa tarjolla myös kevythybridi (mild hybrid) 1.3 TCe 140hv -moottoriversio, joka toimii edullisempana lähtömallina. Varsinainen myyntivaltti on kuitenkin tämä E-Tech täyshybridi, joka on jatkuvan kehityksen kohteena. Symbiozin hybriditekniikka edustaa Renault’n osaamista jo kolmannessa kompaktissa perheautossa: se täydentää Arkanan ja Australin rinnalla Renault’n hybridimallistoa entistä monipuolisemmaksi.
Huippuluokan varusteet ja turvallisuus
Symbioz erottuu edukseen varustelullaan, sillä Renault on panostanut matkustamoon ominaisuuksilla, joita on aiemmin nähty lähinnä kalliimmassa. Jo perustasosta alkaen autossa on mm. laaja OpenR Link -kosketusnäyttöjärjestelmä integroidulla Google-palvelulla (Android Automotive) sekä digitaalinen mittaristo. Käytännössä tämä tarkoittaa, että navigointi (Google Maps), puheohjaus ja sovellukset toimivat saumattomasti auton järjestelmässä. Lisäksi Symbioz tuo keskiluokkaan harvinaista luksusta: Solarbay®-panoraamalasikatto on sähköisesti himmennettävä kattolasi, jonka valon läpäisyä voi säätää napin painalluksella eri osioissa. Tämä ominaisuus, aiemmin esitelty Rafale- ja Scenic-malleissa, luo matkustamoon hienostuneen tunnelman ja käytännöllisyyttä (aurinkoverhoa ei tarvita erikseen).
Myös materiaalien laatu ja viimeistely ovat Symbiozissa korkealla tasolla. Kojelauta on rakenteeltaan sukua Capturille, mutta verhoilut ja yksityiskohdat ovat jokaisessa varustetasossa yksilölliset ja astetta ylellisemmät kuin pikkuvelimallissa. Esimerkiksi urheilullisessa Esprit Alpine -versiossa sisustusta elävöittävät siniset tikkaukset ja Alpine-henkiset somisteet, kun taas huippumalli Iconic tarjoaa nahkaverhoilua kultasävyisin tikkauksin. Jokaisessa Symbiozissa on runsaasti arkikäyttöä helpottavia yksityiskohtia: säilytystilaa on yhteensä 24,7 litraa ympäri ohjaamoa (hansikaslokero jo 7 litraa) pienille tavaroille, ja sekä etu- että takamatkustajille on tarjolla USB-C -latauspistokkeet sekä langaton puhelimen latausalusta useimmissa varustetasoissa.
Turvallisuuspuolella Symbioz hyödyntää Renault’n Human First -turvaohjelmaa. Autoon on paketoitu jopa 29 kehittynyttä ajoavustinjärjestelmää kuljettajan avuksi. Näihin kuuluvat esimerkiksi Active Driver Assist -järjestelmä (Level 2 -tason puoliautonominen ajoavustin, yhdistäen mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaistakeskityksen), 360 asteen kamerajärjestelmä helpottamaan pysäköintiä, automaattinen hätäjarrutus myös peruutettaessa sekä varoitus risteävästä liikenteestä peruutustilanteissa. Lisäksi Symbioz varoittaa matkustajia oven avaamisesta, jos takaa on tulossa ajoneuvo (ns. Safe Exit -järjestelmä). Nämä korkeatasoiset avustimet takaavat, että Symbioz saavuttaa luokassaan erittäin vahvan turvallisuustason. Renault korostaakin, että “kuljettaja on aina vastuussa ajosta, mutta modernit järjestelmät tukevat häntä tehokkaasti”.
Symbioz vs. kilpailijat luokassaan
Renault Symbioz tulee markkinoille kilpailemaan suosittujen perhekatumaasturien kanssa, kuten Nissan Qashqai, Kia Sportage ja VW Tiguan. Mitkä ovat Symbiozin valttikortit tässä kovassa joukossa? Ensinnäkin tilat: Symbioz peittoaa useimmat saman kokoluokan kilpailijat tavaratilan koossa. Myös matkustamon muunneltavuus, kuten liukuva takaistuin ja lukuisat säilytyslokerot ovat seikka, jolla Symbioz erottuu edukseen. Kaikki kilpailijat eivät tarjoa vastaavaa joustavuutta: monessa crossoverissa takaistuimet ovat kiinteät, jolloin joko takajalkatilasta tai tavaratilasta on tingittävä. Symbioz antaa käyttäjälle vapauden valita tilanjaon tilanteen mukaan.
Toiseksi hybriditeknologia on Symbiozin merkittävä etu. Moni kilpailija hyödyntää joko miedompaa hybridiratkaisua tai pelkkää polttomoottoria. Symbiozin E-Tech full hybrid tarjoaa taloudellisuuden laajalla toimintamatkalla ilman latauskaapeleita, mikä on selkeä plussa niille asiakkaille, jotka eivät halua sitoutua pistokehybridiin tai täyssähköön. Toyota Corolla Cross ja Kia Niro Hybrid ovat muita samantyyppisiä itselataavia hybridejä, mutta Symbioz on teholtaan (145 hv) ja tiloiltaan hyvin vertailukelpoinen näihin nähden, ja se tuo mukanaan Renault’n uunituoretta teknologiaa, kuten edellä mainitun Google-integraation ja himmennyttävän lasikaton, joita kilpailijoilla ei toistaiseksi ole. Top Gear -julkaisun mukaan Symbioz asettuukin “vastaan Kia Sportage, Nissan Qashqai ja VW Tiguan” kokoluokassa, ja on valmis haastamaan ne erityisesti tilojen ja tehokkaan hybridinsä ansiosta.
On syytä mainita, että Symbioz jakaa teknistä pohjaa Renault Arkana -mallin kanssa (sama CMF-B-alustarakenne). Arkana on toiminut eräänlaisena “Grand Capturina” tarjoten coupé-tyylisen vaihtoehdon, mutta Symbioz on muotoilultaan perinteisempi SUV. Tämä tarkoittaa, että Renault tarjoaa nyt ostajille kolme erilaista C-luokan crossoveria: tyylikäs Arkana, tilava Symbioz (molemmin täyshybridinä) sekä hieman kookkaampi Austral (joka on saatavilla myös tehokkaammilla voimalinjoilla). Symbioz täydentää näin Renault’n mallistoa tuoden enemmän valinnanvaraa niille, jotka kaipaavat järkevän kokoista, taloudellista ja hyvin varusteltua perheautoa.
Hinta ja mallisto
Renault Symbioz hinnoittelu on pyritty pitämään kilpailukykyisenä. Suomessa mallisto alkaa alle 30 000 eurosta mild hybrid 140 Auto Evolution -perusversiolla. Täysin varusteltu E-Tech Full Hybrid 145 -versio on saatavilla noin 32 000 € hintaluokassa, mikä asettuu hyvin luokkansa keskiarvoon. Symbiozin tapauksessa kuluttaja saa vakiona runsaan varustelun (mm. edellä mainitut turvallisuus- ja mukavuusvarusteet), sillä mallisto alkaa jo Techno-varustetasosta, joka Renault’n mukaan on korkeasti varusteltu lähtötaso. Ylemmissä Esprit Alpine ja Iconic -versioissa varustelu vain paranee entisestään, tuoden urheilullisia tai ylellisiä lisäpiirteitä makunsa mukaan valitseville asiakkaille.
Kaiken kaikkiaan Symbioz tarjoaa paljon vastinetta rahalle yhdistämällä hybriditekniikan säästöt, runsaat tilat ja rikkaan varustelun hintaluokassa, joka on monelle perheelle saavutettava.
Saatavuus Salon Keskusautohallissa
Renault Symbioz on nyt saatavilla myös Salon Keskusautohallissa. Ensimmäiset autot saapuivat Suomeen kesällä 2024, ja Keskusautohalli Salo on yksi valtuutetuista Renault-jälleenmyyjistä, josta mallia löytyy heti ajoon.
Tervetuloa kokemaan Renault Symbioz Keskusautohalliin! Asiantuntevat myyjämme auttavat sinua löytämään juuri sopivan version ja varustelun tarpeisiisi. Ota yhteyttä tai piipahda liikkeessämme Salo, Örninkatu 13, niin pääset itse kokemaan Symbiozin tilavuuden, mukavuuden ja taloudellisuuden käytännössä. Nyt on oiva hetki hypätä hybridiautoilun maailmaan, koska Renault Symbioz odottaa sinua Keskusautohallissa.
Lyömätöntä mukautuvuutta
Etuistuinten sähkösäätöisyys takaa, että löydät juuri sinulle sopivan ajoasennon. Takaistuinrivi mukautuu tilantarpeisiisi liikkumalla jopa 16 senttiä, ja tavaratilaa on maksimissaan jopa 624 litraa.
Tyylitelty siluetti
Dynaaminen siluetti erottaa Symbiozin edukseen liikenteen virrasta. Tyylikkäät 19-tuumaiset vanteet, huomiota herättävä etusäleikkö, tunnusomaiset huomiovalot, sekä Esprit Alpine -yksityiskohdat ovat yksityiskohtia, joita ihailet joka päivä.
Hybridin voimaa
Täysin uusi Renault Symbioz tarjoaa sähköistetyn E-Tech full hybrid -voimalinjan sulavuutta ja pitkää kantamaa tankillisella polttoainetta. Tarjolla on jopa 1 000 kilometriä toimintamatkaa sekä 145 hevosvoimaa sähkömoottorin välittömällä väännöllä.
Valitse tyylisi
Tässä malliston suosituimpia vaihtoehtoja. Linkistä saat tarjouksen juuri kyseiseen autoon.
Voit myös tiedustella muita mallivaihtoehtoja lomakkeen kohdassa "Viesti". Kerro, mitä autoltasi odotat niin räätälöidään juuri sinun tarpeisiisi sopiva auto.
E-Tech full hybrid 145 evolution
"*" näyttää pakolliset kentät