Honda Civic

Hatchback
Uusi, yhdenteentoista sukupolveen varttunut Civic on dynaamisempi kuin koskaan. Urheilullisen viimeistelty ilme, pienikulutuksinen ja välittömästi vääntävä e:HEV -täyshybridivoimalinja sekä viimeistellyt sisätilat tekevät uudesta Civicistä luokkansa edelläkävijän.
Alk. 39 576 € + toimituskulut 600 €
Honda Civic

Honda Civic

Harva auto herättää niin paljon tunteita kuin Honda Civic, eikä syyttä. Se on yli 50-vuotiaan historiansa aikana otellut isompiaan vastaan niin vertailuissa kuin kilparadoillakin. Civic on ilmiö, ja se tunnetaan erinomaisesta ajettavuudestaan, pienestä kulutuksestaan sekä luotettavuudestaan. Mistä ikonisuus juontuu, mikä tekee Civicistä siistin, ja milloin hybridi astui kuvaan? Tutustu alta, tai tule Raisioon kokemaan uusi Honda Civic Hybrid!

Vaatimaton alku

Hondan tunnetuin hatchback sai alkunsa vuonna 1972. Mallin esittely osui liki täydelliseen rakoon, sillä 1970-luvun puolivälissä nousseet polttoaineiden hinnat suosivat pieniruokaista Civiciä. Nelisylinterinen, vesijäähdytetty moottori oli paitsi vähäkulutuksinen, myös luotettava sekä luonteikas. Varustelu oli niin ikään aikalaisekseen korkealla tasolla, sillä vakiona olivat levyjarrut edessä, taittuvat vinyyli-istuimet, sekä lisävarustelistan puolella AM/FM-radio ja ilmastointi. Innovointi oli osa auton DNA:ta heti alusta alkaen, sillä vuonna 1973 esitelty CVCC-moottori ylsi päästötavoitteisiin ilman katalysaattoria. Tarjolla oli myös Hondamatic-automaattivaihteisto. Myös farmarimalli kuului valikoimaan. Suomeen malli saapui niin ikään vuonna 1972.

“Siisti Civicci”

Mikäli kulttimaine ei ollut luotettavuuden, ajettavuuden, sekä taloudellisuuden kautta taattu, piirtyi Honda Civic suomalaisten mieliin yllättävällä tavalla. Kummelin sketsissä pääosaa näytteli nimittäin vuoden 1981 malli, jota suositut näyttelijät kutsuivat “siistiksi Civiciksi”. Lausahdus on jäänyt elämään niin merkin harrastajien kuin huumorin ystävien keskuudessa.

Kulttimainetta niitettiin myös kansainvälisillä valkokankailla. Kuuluisia valkokankaiden japanilais-hatchbackejä on nähty muun muassa ensimmäisessä Fast and Furious –elokuvassa, kulttielokuva Pulp Fictionissa, sekä ensimmäisessä Poliisiakatemia-elokuvassa, jossa kaksimetrinen näyttelijä Bubba Smith mahtui ajamaan vuoden 1978 mallia. Ja ovathan Civicin äänet päätyneet klassikkoelokuvaan Indiana Jones ja Kadonneen Arkin Metsästys. Elokuvan alussa Harrison Fordin esittämä päähenkilö nappaa mukaansa kultaisen patsaan, joka laukaisee ansan, jossa suuri pyöreä kivi vyöryy luolaa pitkin kohti päähenkilöä. Kiven vierimisen äänet on äänitetty farmari-Civicin renkaiden pyöriessä isojen kivien päällä.

Suorastaan atleettinen

1980-luvun puolivälissä Civiciin ruiskutettiin aimo annos urheilullisuutta. Alun perin Japanin markkinoille suunnitellut Si-mallit saapuivat myös Eurooppaan vuodeksi 1985 ja kevyesti urheilulliset Si-mallit jatkuivat aina vuoteen 2000 asti kulkien viimeiset vuodet VTi-merkinnän alla. Si-mallit olivat suosittuja urheilullista ajoa arvostavien, mutta käytännöllisyyttä tarvitsevien autoilijoiden keskuudessa. Atleettiset mallit löysivät tiensä myös vakioautosarjoihin niin Euroopassa kuin auton kotimaassa Japanissakin. Vuoden 1987 Japanin vakioautosarjassa tunnetun Honda-virityspajan Mugenin rakentama auto voitti luokassaan kaikki osakilpailut, ja sijoittui yli tuplasti tehokkaampien autojen edellä yleiskilpailussa toiseksi Tsukubassa. Mugen ja Civic toivat japanilaismerkille valmistajien mestaruuden tuona vuonna.

Loistava ajettavuus sisälsi kuitenkin vielä enemmän potentiaalia. Tämän potentiaalin ulos saattamiseksi esiteltiin ensimmäinen Type R vuonna 1997. Tuolloin ainoastaan Japanissa myyty Type R muodostui ilmiöksi, ja mallin kerrotaan edelleen olevan yksi tasapainoisimpia hot hatcheja. Vapaasti hengittävä 1,6-litrainen moottori tuotti ennätykselliset 185 hevosvoimaa nostaen tyylikkään viistoperän yhdeksi tehokkaimmista vapaasti hengittävistä autoista litratilavuuteen suhteutettuna.

Euroopassa, sekä Suomessa, Honda Civic Type R –autoista päästiin nauttimaan ensi kertaa vuonna 2001. Suurempi kaksilitrainen moottori tuotti nyt 200 hevosvoimaa, ja auton ketteryys vei niin autotoimittajat kuin asiakkaat mennessään. Kuljettipa Type R kuljettajia myös rata-ajon Suomen mestaruuteen, sekä oma luokka Honda Challenge keräsi julkisuudesta tuttuja kuljettajia radalle 2000-luvun loppupuolella. Nykyään Civicit ovat suosittuja harrastajien keskuudessa niin asfaltilla kuin soralla. Ammattimaisesti mallilla kilpaillaan Japanin korkeimman tason Super GT –rata-autosarjassa sekä vakioautojen maailmanmestaruussarjassa.

Innovaatioita vuosien varrella

Civicin, sekä Hondan, DNA:han on jo pitkään kuulunut innovointi. Yllä kerrotun CVCC-moottorin lisäksi suuren ja uskollisen asiakaskunnan kerännyt automalli on näyttänyt suuntaa segmentissään. Farmarimalli muuntui pieneksi tila-autoksi neljännen sukupolven myötä esitellyn Shuttle-mallin kautta, ja tyyli-ikoniksi Civic nousi Del Sol –avomallin kautta. Seitsemäs sukupolvi tarjosi Magic Seats –takaistuimet, jotka mahdollistivat takaistuinten alaosan nostamisen takapenkkien selkänojia vasten. Tämän seurauksena kompaktiin viistoperään mahtui entistä enemmän ja monipuolisemmin tavaraa. Kaikkien yhdentoista sukupolven, yli 50 vuoden sekä yli 27 miljoonan myydyn auton jälkeenkin keskiössä pysyy kuitenkin aina auton kuljettaja. Kuten vuonna 1972, nykyäänkin malli tunnetaan erinomaisesta ajettavuudestaan ja tinkimättömästä luotettavuudestaan.

Bensalla ja sähköllä

Civic on mukautunut vuosien mittaan maailman muutoksiin. Yksi maailman muutoksia ennakoineista malleista oli aikaansa edellä ollut, vuonna 2001 Japanissa esitelty Honda Civic Hybrid. Rinnakkaishybridinä autoa liikutti 1.3-litrainen bensiinimoottori, jota avusti 13-hevosvoimainen sähkömoottori. Moottorissa oli myös sammutusautomatiikka, joka toimi niin ajon aikana kuin paikallaankin. Poikkeuksellisesti ensimmäisen sukupolven hybridi oli saatavilla manuaalivaihteistolla.

Vaikka ensimmäisen sukupolven hybridi-Civic ei rantautunut Eurooppaan, toisen sukupolven malli korjasi tämän puutteen. Vuonna 2006 esitelty, aiempaa virtaviivaisempi malli toi mukanaan niin ikään hybridin. Tällä kertaa manuaalivaihteistoa ei ollut saatavilla, ja moottorin tilavuus kasvoi 1.4 litraan. Niin ikään sähkömoottorin teho kasvoi 20 hevosvoimaan. Hybridijärjestelmä mahdollisti liikkumisen ensimmäistä kertaa pelkällä sähköllä. Toisen sukupolven hybridiä valmistettiin aina vuoteen 2012 saakka.

Myös uusin Honda Civic e:HEV on hybridi. Tyylikäs, urheilullinen, ja ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen viistoperä on saanut muotoilussaan linjoja coupe-siveltimestä, ja aiempaa hiljaisempi ja mukavampi malli on samalla myös entistä urheilullisempi. Itselataavana hybridinä se tarjoilee jopa 184 hevosvoimaa, joka pyörii samoissa lukemissa kuin ensimmäiset Type R –mallit. Kiihtyvyys sataseen tapahtuu 7,9 sekunnissa.

Uusi hybridi-Civic on saanut loistavan vastaanoton. Lehdistössä mallia on kehuttu erityisesti ajamisen hauskuudesta, vastaavuudesta, hyvästä varustelusta, sekä persoonallisuudesta. Tasaisen varma suorittaminen toi Civicille myös Tekniikan Maailman vuoden 2023 Talvivertailussa ykkössijan. Yhdistetty kulutus WLTP-mittaustavalla on vain 5,0 litraa sataa kilometriä kohden, mikä on kiitettävä luku pikkuisesta viistoperästä C-segmentin yhdeksi tyylikkäimmistä autoista kasvaneelle ikonille.

Raisioon katsomaan Civicciä?

Keskusautohallin ja Hondan tiet yhdistyivät Raisiossa vuonna 2019. Myyntimme on keskittynyt Raisioon, ja Honda-huoltomme sijaitsee Turussa. Tervetuloa Raisioon kokemaan uusi Honda Civic sekä muu Hondan hybridimallisto!

Lue lisää Civicistä

Täyshybridi
Voimalinja
4,7 - 5 l/100 km
Yhdistetty kulutus
Honda Sensing
Vakiona
404 litraa
Tavaratilaa
Honda-Civic2

Ajajan hybridi

Hienostunut e:HEV-täyshybridivoimalinja mahdollistaa pienet päästöt ja kulutuksen sekä sähkömoottorin välittömän väännön. Ajotilavalitsimella mukautat Civicin jokaiseen ajotilanteeseen sopivaksi.

Urheilullista muotoilua

Uusi Civic erottuu katukuvassa edukseen pelkistetyn muotoilunsa ja urheilullisen siluettinsa ansiosta. Keulan LED-ajovalot luovat terävyyttä keulan ilmeeseen, ja 18-tuumaiset alumiinivanteet viimeistelevät vaikuttavan kokonaisuuden.

Mukavuutta ajoosi

Civic e:HEV on uudistunut myös sisältä. 9-tuumainen Honda Connect -käyttöjärjestelmä on intuitiivinen, ja voit peilata älypuhelimesi siihen ajon aikana. Lisävarusteena saatavilla ovat myös langaton lataus sekä BOSE:n premium-äänentoistojärjestelmä.

Valitse tyylisi

Tässä malliston suosituimpia vaihtoehtoja. Linkistä saat tarjouksen juuri kyseiseen autoon.

Voit myös tiedustella muita mallivaihtoehtoja lomakkeen kohdassa "Viesti". Kerro, mitä autoltasi odotat niin räätälöidään juuri sinun tarpeisiisi sopiva auto.

Honda Civic Hybrid Advance

Hybrid Advance

Alk. 45 130 €
+ toimituskulut 600 €
Honda Civic Type R

Type R

Alk. 79 394 €
+ toimituskulut 600 €

Heti ajoon

Heti ajoon -autot ovat uusia autoja, joilla on korkeintaan 14 päivän
toimitusaika. Tämä yhtälö on mahdollinen, sillä Heti ajoon -autot ovat
Keskusautohallin toimipisteissä olevia maahantuotuja ja valmiiksi varusteltuja
ajoneuvoja. Ne ovat joko ajamattomia tai vähän ajettuja esittelyautoja.

Alla listattuna Honda Civic automme jotka saat vaikka heti ajoon.

Honda Civic

Honda CivicHybrid Sport

Vuosimalli
2024
Mittarilukema
0 km
Teho
135 kW / 184 hv
Käyttövoima
Bensiini
Vaihteisto
Automaatti
Myyjäliike
Raisio
Heti ajoon!
41 622 €
tai508,48 € / kk
Honda Civic

Honda CivicHybrid Sport

Vuosimalli
2024
Mittarilukema
0 km
Teho
135 kW / 184 hv
Käyttövoima
Bensiini
Vaihteisto
Automaatti
Myyjäliike
Raisio
Heti ajoon!
41 622 €
tai508,48 € / kk
Honda Civic

Honda CivicHybrid Advance - Korkein varustetaso / Molemmat renkaat Honda kevytmetallivantein 18" / uusi ajamaton vastaava maksaa lisävarustein yli 49 000 eur.

Vuosimalli
2024
Mittarilukema
9 000 km
Teho
135 kW / 184 hv
Käyttövoima
Bensiini
Vaihteisto
Automaatti
Myyjäliike
Raisio
Heti ajoon!
44 800 €
tai545,62 € / kk
Tarjouskori
Tarjouskori on tyhjä.