Vihreää toimintaa autoliikkeellä
Antti Aali, Teknisen palvelun päällikkö
Kun puhutaan vihreistä toimijoista, autokauppa ei ehkä tule ensimmäisenä mieleen. Tämä mielikuva on kuitenkin vuosien saatossa alkanut muuttua. Nykyään sähköautot ja vähäpäästöiset hybridit eivät prötpötä pakokaasuja myymälän sisällä autoja siirrettäessä, ja esimerkiksi uusissa Volvoissa kierrätysmateriaalin osuus on jo jopa 25 %, ja tavoite nousee jatkuvasti.
Silti uskallan väittää, että harva meistä on tullut pohtineeksi, mitä kaikkea autoliikkeessä kierrätetään, mitä jätteille tapahtuu, ja mitä jätettä syntyy esimerkiksi auton huollon yhteydessä – ja miten siihen suhtaudutaan. Yksinkertainen vastaus kuuluu: ”melkein kaiken voi kierrättää tai ainakin hyödyntää energiana.”
Myynnin puolella suurin jätemäärä koostuu tulostetuista papereista, joiden lajittelu on yksinkertaista. Muut jätteet ovat lähinnä normaalin toimistoympäristön kaltaisia: satunnaisia käärepapereita tai vanhoja kyniä. Automyynnin jätehuolto on siis varsin suoraviivaista.
Entä korjaamolla?
Autokorjaamo saatetaan yhä mieltää likaiseksi, öljyiseksi ja hämäräksi tilaksi, jossa muutama rasvainen ”härskihartikainen” istuu natsa suussaan ja suikka päässään rassaamassa ruostuvaa idän ihmettä. Tätä mielikuvaa me olemme pyrkineet haastamaan ja esitelleetkin tilojamme, jotka ovat valoisia ja siistejä, kaikille kiinnostuneille.
Öljyjä ei tietenkään kaadeta maahan. Ne kerätään autoista suoraan valutusastioihin ja siirretään suurempiin säiliöihin, joista ne noudetaan jatkokäsittelyyn. Samoin jarru- ja jäähdytysnesteet kerätään talteen, ja imuautot hakevat ne meiltä. Lähes kaikki metallia sisältävät osat, lukuun ottamatta elektroniikkaa, kierrätetään metallina tai alumiinina. Elektroniikka, umpioista alkaen, päätyy sähkö- ja elektroniikkaromun lajitteluun eli samaan paikkaan kuin kotitalouksien mikroaaltouunit tai vanhat televisiot.
Tutumpia kierrätyskohteita ovat pahvit, paperit, lehdet, akut ja paristot. Lisäksi esimerkiksi aerosolipurkit, öljynsuodattimet, tuulilasit ja xenon-polttimot lajitellaan omiin astioihinsa, joista ne siirtyvät edelleen eteenpäin asianmukaiseen käsittelyyn.
Jos jotain ei voi kierrättää, sen voi useimmiten polttaa energiaksi jätteenkäsittelylaitoksissa. Onneksi polttokelpoisen jätteen määrä on vähentynyt, kun kierrätys on tehostunut ja esimerkiksi muovinkierrätys on lisääntynyt.
Muovi aiheuttaa toistaiseksi suurimmat haasteet. Meillä voidaan kierrättää vain läpinäkyvää polyeteenimuovia, eli tuttua ”muovipussimuovia”, toisin kuin kotitalouksissa. Muut muovijätteet, kuten vanhat puskurit, toimitetaan polttokelpoisena energiajätteeksi.
Ja mitä ei voi kierrättää?
Kaatopaikkajätettäkin syntyy, mutta onneksi vain vähän. Vuonna 2024 meiltä syntyneestä jätteestä kaatopaikalle päätyi vain 0,78 %. Tämä sisältää käytännössä auton pohjista, renkaista ja kengistä irtoavan hiekan ja pikkukivet sekä tuhkakuppien sisällöt.
Olemme seuranneet jätteidemme kulkua nykyisellä järjestelmällä jo yli 20 vuoden ajan (vuodesta 2002 lähtien). Iloitsemme siitä, kuinka kierrätyksemme on kehittynyt ja parantunut. Jätepallomme kertoo samaa tarinaa: emme halua heittää mitään hukkaan, emmekä kuormittaa luontoa yhtään enempää kuin on pakko.
Antti Aali
Antti Aali on teknisen palvelun päällikkö, jonka työkuvaan kuuluu teknisten palveluiden esihenkilöiden tukeminen, toimipisteiden kehittäminen ja sidosryhmäyhteistyö. Hän vastaa myös ympäristö- ja laatuasioista sekä osallistuu projektien läpivientiin ideasta toteutukseen.